大马网友评论其国内博文:为何华人在减少

西流水 收藏 8 19115

Kenapa Populasi Orang Cina Mengecil?

为何华人的人口会减少?

Proportion of Chinese in Malaysia total population

马来西亚华人所占人口比例

Year Percent

1957 45.0 +

1970 35.6

1980 32.1

1991 26.9

2000 24.5

2010 22.6 *

2035 18.6 **

Numbers of Chinese in Malaysia

马来西亚华人数量

Year Chinese (million) Total population

(million)

1970 3.6 10.5

1980 4.4 13.7

1991 4.9 18.4

2000 5.7 23.3

2010 6.5 28.9 *

2035 7.7 41.1 **

WZWH sedang mengkaji kenapa populasi orang Cina mengecil? Kemana orang Cina pergi atau menghilang? Penurunan populasi orang Cina yang drastik mengundang persoalan.

我最近在探讨为何华人的人口会缩减。究竟华人去了哪里?华人人口剧减使我有此疑问。

Antara Mac 2008 hingga Ogos 2009, 50,000 pelajar belajar ke luar negara. Ramai yang tidak akan kembali. Juga ramai yang minta status PR di negara mereka belajar.

在2008年三月至2009年十月期间,有50000学生到国外深造。许多人不再回国。也有很多人在求学国申请永久居民。

Terdapat 304,358 pelajar berdaftar dengan kedutaan Malaysia di luar negara hingga kini. Pasti modal insan yang majoriti berbangsa Cina ini tidak akan kembali ke Malaysia.

迄今已有304358位海外游子在国外大马大使馆登记。相信这些以华族占大部分的人将不会再回到马来西亚。

Mengikut kaum-kaum di Malaysia, orang Cina yang paling ramai berhijrah ke luar negara dan perubahan paling besar dari segi demografi.

依照种族划分,华人是最大的移民(国外)群体,人口变化也是最剧烈的。

Helen Ang menulis... Helen洪(译注:应该是一名华裔)写道:(译注:下文为作者引用的Helen的文章)

In the 80s decade, the Chinese had a negative net migration rate of -10.6 percent. “Between 1980 and 1991, the [Chinese] migration deficit was estimated at 391,801 persons as against a national increase of 777,339 persons,” statistician Tey Nai Peng found in his study.

在80年代,华人的净移民为负值(-10.6%)。统计学家郑乃平(音译)在研究中发现“1980至1991年间,华人移民赤字估计达到 391801人,与此同时国民人口增加 777339人。

Chinese annual growth rate also showed a consistent drop, recording only 53 percent between 1990 and 2000 during a period when the national population grew 123

percent. 华人人口的年增长率也相应减低,资料显示1990年至2000年,国民人口增加123%的同时,华人人口之增加53%。

Tey said in his paper ‘Causes and consequences of demographic change in the Chinese community in Malaysia’ that “the fertility of the Chinese declined from 4.6 children to 2.5 children between 1970 and 1997”. Comparatively, total fertility rate for Malays in 1987 remained a high 4.51 when TFR for Chinese was 2.25.

郑的论文《马来西亚华社人口结构改变的原因与后果》提及“1970年到1997年间,华人的生育率从4.6个孩子降到2.5个”相比马来族1987年4.51的高生育率,华人的生育率只有2.25。”

It is no longer true that Penang is a Chinese majority state. In 2010, Malays in Penang are projected to be 670,128 persons – outnumbering Chinese at 658,661. Between 1991 and 2000, Penang had an average annual growth rate of 1.8 percent but Penang Chinese only 0.7 percent.

槟城州不再是华人为主的州(译注:马来西亚的州等级相当于中国的省,我们有13个州和3个联邦直辖区)。在2010年,槟城马来人的人数达到670128人,多于华人的658661人。1991-2000年,槟城的年人口增长率为1.8%,但华人增长率只有0.7%。

Perak has significant numbers of Chinese but still, Chinese registered a negative growth of -1.0 percent in 1991-2000 whereas the average annual rate of Perak population growth was a positive 0.4 percent.

吡叻州也有相当人数的华人,不过,1991-2000年,华人人口为 -1.0%, 而吡叻总人口增长率为正0.4%。

The Department of Statistics records that in the 1990s, Chinese fell in number in Kelantan, Terengganu and Perlis too. In Malacca, Negri Sembilan and Pahang, Chinese were practically stagnant.

统计部记录显示,90年代,华人人口在吉兰丹、登嘉楼和玻璃市州均下降。在马六甲,森美兰和彭亨州则相对停滞。

In Sabah, Chinese were 23 percent of the population in 1960 but shrunk to 10.1 percent in 2000. “In contrast, recent immigrants and refugees, with a population of 614,824 persons in 2000, form close to a quarter of the total population, or more than twice the size of the long-settled Chinese community,” writes Danny Wong Tze-Ken in his paper‘The Chinese population in Sabah’.

在沙巴,华人的人口从1960年的23%下降到2000年的10.1%。 Danny王泽根(音译)在论文《沙巴的华人人口》中写道“新移民人口和难民,在2000年达到614824人,几乎是1/4的总人口,或说是华人人口的两倍”。

By year 2000, Chinese were mainly concentrated in Kuala Lumpur and Selangor. The Klang Valley accounted for 38 percent of all Chinese in the Peninsula. Nine out of 10 Chinese today are found in urban areas, concentrated in the major cities.

In the dozen years between 1980 and 1991 when the Malaysian population increase nationally was 4,634,500 persons, Chinese increase was only 530,400 persons.

直到2000年,华人主要集中于吉隆坡和雪兰莪。巴生港口的华人数占了整个西马华人人口的38%(译注:马来西亚分为东马西马,东马在婆罗洲,西马在马来亚半岛)。如今,10个华人中有9个都是居住在城市地区,尤其集中在主要的大城市。1980-1991这12年来,马来西亚总人口增加4634500人,华人只增加530400人。

It is conspicuous that among the younger age cohorts, Chinese are an even smaller proportion of the national average. On the other hand, among the elderly [60 years and above], Chinese constitute 5.4 percent of the population, as against the national average of 5 percent.

尤其年轻人群体,华人人口占总人口数显得更少。反之,60岁以上群体,华裔老年人占5.4%,高于老年人占总人口数5%。(译注:这段大意是华人的年轻人很少,老年人很多)

Among the ethnic groups in Malaysia, Chinese have the highest proportion of the elderly. “It is found that most of the ‘clients’ in nursing homes are the Chinese,” observes researcher Philip Poi Jun Hua in his essay 'Ageing among the Chinese in Malaysia: Some trends and issues'.

在马来西亚各族群间,华人有最高的老年人口。研究院Phillip Poi Jun Hua(也是个华裔)在《马来西亚华人的人口老化》中提到“养老院的客户多数都是华人。”

The statistics tell a very sobering story. In another short 25 years, Chinese will only be a mere 18.6 percent of the population. They will soon fall below the sustainable threshold for propagating their culture, and their diminishing numbers will only increase the pressure for assimilation – something Chinese are reluctant to do.

这些数据告诉我们,在接下来的25年,华人的人口将只占总人口的18.6%——这个数目将使华人不再有足够优势来宣传他们的文化。他们不停缩减的人口将增加他们被同化的压力——而这些都是华人所不乐于见到的。

(注:以下为作者自己的文章内容)

WZWH dapat merasakan DAP sudah tentu bimbang dengan trend populasi orang Cina secara drastiknya menurun. DAP terpaksa menggunakan Anwar Ibrahim untuk memujuk TG Nik Aziz dan Hadi Awang menjatuhkan UMNO dan BN secepat mungkin pada PRU 13 nanti.

我(作者)个人认为火箭党对华人剧减的人口趋势一定感到很担忧。火箭党被迫利用安华来说服Nik Aziz和Hadi Awang以期在第十三届大选(2013年5月刚举办,用兴趣可以查新闻)可以尽快把巫统或国阵拉下台。

(译注:火箭党:华人在野党,2008年大选拿下了槟城州的行政权;安华:马来西亚另一在野党——公正党的领袖,同时也是首相竞选人。可惜2013年大选国阵用肮脏手段维持了他们的执政权;Hadi Awang:另一在野党——回教党的领袖。火箭党、公正党和回教党是同盟,对抗由马华公会、印度国大党和马来人巫统组合而成的国阵)

WZWH dapat meramalkan lagi 5, 10, 15, 20 hingga 50 tahun seterusnya dengan pertambahan populasi orang Melayu bila pada tahun 2035 diramalkan populasi orang Cina hanya 18.6% dan semakin menurun hingga bawah 10% pada tahun 2060.

我预测5,10,15,20至50年,随着马来人的人口增加,2035年华人的人口将只占18.6%,2060年下滑至10%。

UMNO akan bangkit sebagai satu parti Melayu akan makin kuat dan ini akan menyebabkan orang Cina terpaksa menyokong MCA dan Gerakan kembali kerana DAP tidak akan pergi ke mana

.巫统作为马来人政党将会越来越强,而这会迫使华人重新支持马华公会和行动党(两个皆为国阵阵营,也被一些华人认为是巫统的狗),因为火箭党将无法有太大作为。

WZWH percaya pada PRU ke 13 nanti, majoriti orang Melayu akan menolak PAS dan PKR kerana kesedaran kenapa perlu menyokong UMNO kembali sudah ada. Walaupun pakar-pakar strategis Pakatan Rakyat tidak bersetuju tetapi WZWH sudah tunjukkan statistik demografi.

我相信在第十三届大选,大部分马来人会幡然醒悟支持巫统,而推拒火箭党和公正党。虽然反对党的策略专家并不同意,但是我从人口数据已显示证据。

(译注:第13届大选国阵虽然赢了,但成绩表明越来越多选民支持反对党。巫统向来是打“马来人”旗帜的。在首相纳吉带领下马来西亚经济并没有多大起色,治安反而越来越差。收益的都是马来人的既得利益者。其他种族更不用说,简直就是被剥削。只有当大选前夕为了选票才会派钱讨好华人。华人不支持他们又说我们不懂得感恩。纳吉身为一国首相在选票大量流失后竟然不反思自己,反而说是“华人海啸”致使国阵支持减低。其实,很多思想较开明的马来人也意识到偏帮马来人的“拐杖政策”不可在持续下去。也有马来人认为巫统只是在保护少数马来人的利益所以不投他们……)

评论翻译:

Aku ANTI SULAIMAN said...

Mungkin bangsa cina di Malaysia semakin pupus disebabkan penyakit seperti Japanese Encephalitis (JE), H1N1, selsema burung, SARS dan lain-lain. Wallahualam...

华人在马来西亚人数越来越少可能是因为一些疾病的关系(象是JE,H1N1,禽流感,sars等等)。上帝知道真相(译注:Wallahualam是回教的用语)

WZWH said...

Salam AAS,

Penghijrahan ke luar negara dan kadar kelahiran rendah adalah boleh menyebabkan orang Cina semakin pupus di Malaysia.

移民和低生育率应该是造成华人人口绝种的原因。

mrbabysteps said...

orang cina berhijrah ke luar negara sebab politik yang dibawa umno.status bumiputera yang diperkenalkan mahathir yang pada asalnya adalah nak menolong orang melayu telah disalahgunakan kuasanya oleh pemimpin2 umno untuk kepentingan peribadi.orang cina anggap mereka ni sebagai second class citizen.walaupun orang melayu tak anggap mereka sedemikian tapi pada pandangan mereka meraka memang macan tu la.second class.pemberian biasiswa ikut kuota kepada pelajar salah satu contoh nyata.kalau ikut meritokrasi orang umno cakap orang melayu akan semakin ketinggalan.bodoh semua itu.kalau kita fight fair n square barulah boleh maju.takde prejudis.ramai graduan cina berhijrah terutama ke singapore.siapa yang untung?singapore lah !!malaysia losing talent and still counting.malah anak melayu pon berhijrah luar negara sebab dapat gaji tinggi.malaysia kan negara berpendapatan sederhana sebab banyak rasuah dan kronisme.banyak duit hilang ke poket orang lain.negara berpendapatan tinggi?MIMPI.bukan membela bangsa lain tapi,cubalah fikir.MBE yang dato najib sibuk bising,macam mana nak jalan?kepakaran takde,toleransi kaum takde.serabut betul malaysia sekarang ni.tunggu nak hancur je kalau BE END terus berkuasa.haha

August 7, 2010 at 12:56 AM

(译注:应该是华人)

华人移民海外主要是因为巫统的“土著”政策。一开始马哈迪(我们的第四任首相)推行这个政策是为了辅助马来人,但现在却被巫统领袖因一己私欲而滥用。华人认为自己是二等公民。即使马来人并不这么看华人,但华人还是这么看自己。譬如以种族配给制来分发奖学金这个例子。巫统的理由是马来人会越来越落后,这实在是太蠢了。我们大家唯有在消除偏见一同竞争后才可以进步!很多华人毕业了都移民去新加坡。请问谁受益?当然是新加坡了!马来西亚的人才都流失了!连马来人都移民到国外了,因为国外的薪水比较高。马来西亚只是个中等收入国家,而且这都是因为我们有太多贪污和裙带关系,许多钱都流到外人田。(想成为)高收入国家?简直是做梦!不是想偏帮任何一个种族,但是试想想,首相纳吉一直在嚷嚷着的MBE要怎么实行(译注:MBE是指某个政策吗,不清楚)??没有专业人士,种族间没有互相体谅……若是继续让“终结者”(译注:国阵的戏称,国政在字母缩写为BN,所以常被写成 BE-END)执政,马来西亚就等着毁灭吧!

WZWH said...

Mrbabysteps,

Terima kasih memberi pandangan kritis. Jawap WZWH mudah..hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri.Kaum Cina tetap dan makin makmur. WZWH tanya di negara orang sekolah Cina ada ke, nama China boleh guna ke, Bahasa Mandarin boleh guna ke, Tokong dan temple boleh senang bina ke?

(作者回楼上)

谢谢你的意见。我的答案很简单……国外下的是金雨而自己国家下的是石头雨(译注:应该是指外国月亮比较圆)。华族其实依然甚或是更加繁荣。我想问,你有看过哪个国家有华校吗?还可以用中国名字?还可以用华语?还可以轻易建寺庙?

living@seed said...

ngehehe sarcastic :)

呵呵呵,真讽刺 :)

Anonymous said...

Salam WZWH,saya amat kagum dengan cara bekerja dan pemikiran sesetengah orang cina terutamanya dari golongan profesional.Mereka sangat pandai berniaga dan berpolitik.walaupun statistik menunjukkan penurunan yang agak ketara dalam populasi kaum cina namun majoriti mereka menerima kualiti pendidikan yang sangat baik sejak dari awal lagi berbanding kaum lain.orang cina di bandar mempunyai 1-2 orang anak sahaja berbanding orang melayu di kawasan felda 5-7 orang anak.tetapi yang menjadi perbezaannya 1-2 orang itulah yang bakal menjadi doktor,jurutera,akauntan,perunding IT di syarikat2 multinasional(columbia asia,accenture,shell,aker solution,dhl,freescale...) yang sememangnya memberikan pendapatan lumayan lebih dari RM15,000 sebulan.anak2 melayu juga ada yang berjaya 1-2 orang menjadi guru di sekolah2,1-2 orang lagi menjadi pegawai/askar/polis di jabatan2 kerajaan,1-2 lagi bekerja di kilang/restoran tom yam dsb yang rata-ratanya menerima pendapatan kurang dari RM5,000.00 sebulan.yang lebih malang lagi 1-2 orang anak melayu menjadi penagih dadah/mat rempit/gro. itulah perbezaannya walaupun mereka sikit tetapi berkualiti.sekian wassalam dari cucu_wan_hassan_mereting.

(译注:应该是马来人)

你好WZWH(博文作者)。我很佩服华人的工作方式与想法,尤其他们的专业人士。他们非常会做生意和搞政治,虽然数据显示华人的人口剧减,但是与其他族群相比,华人大部分自小就接受高品质的教育。城市里的华人一般上只有一两个孩子,相比郊外,马来人有五到七个小孩。但是其中的差别是,华人的1-2个小孩会成为专业人士,譬如医生、工程师、会计师或是著名跨国企业的IT从业人员,而且薪资每个月达到15000令吉以上(译注:马来西亚货币称为令吉,1令吉=2RMB)。马来人的孩子的话,也有成功的,一两个在学校当老师,一两个在政府部门当官员/军人/警察,一两个在工厂或是餐厅工作,还有其他例子,一般一个月薪水少于5000令吉。较不幸的可能还会有一两个成为瘾君子/飙车党。这个就是差比,即使他们的人口少但品质却越来越好。

Anonymous said...

Orang cina banyak terasa hati. Lagipun cina adalah bangsa yang istimewa, mereka akan sentiasa berhijrah mencari peluang dan kehidupan yang lebih baik

华人很多都很心满意足的。再来华人是很独特的民族,他们常常会迁移到其他地方,以寻求机会或是得到更好的生活。

Anonymous said...

Masalah yang sama kat Singapore hingga pemerintah Singapore terpaksa import Cina dari China... So, terimalah hakikat, usah nak salahkan sesiapa...

一样的情形发生在新加坡。导致新加坡被迫从中国进口中国人(译注:马来人称华人也是“中国人”,就象英语只有Chinese一词表示华人)。所以接受现实吧,不要怪责任何人。

Anonymous said...

Data ini mungkin kurang tepat sebab cina masih ramai di malaysia. Melayu pupus sebab rokok,dadah dan buang bayi merata-rata tambahan pula saling berpecah-belah, tidak seperti cina bersatu padu.

这个数据可能有失准确,因为在马来西亚华人还很多。马来人却因为吸烟、吸毒、弃婴等而可能绝种,而且还一盘散沙,不像华人一样团结。

Anonymous said...

Orang Cina kebanyakannya berumur panjang, tidak seperti Melayu pendek umur, banyak penyakit. Ada pula orang Melayu yang murtad dan tidak jadi Melayu lagi.Kalau Melayu tidak berhati-hati Melayu akan pupus seperti di Singapura.

华人多数都很长寿,不像马来人较短命,而且较多疾病。有些马来人还变节,不再当马来人。如果不加以注意,这里的马来人就会像新加坡的马来人一样灭绝(他们一直用pupus灭绝/绝种,我想好像翻译成“减少/被边缘化”比较妥当=_=)

Anonymous said...

Yang dibimbangkan pertambahan penduduk cina dari Negara China,Hong Kong atau Taiwan ke Malaysia seperti yang berlaku di Singapura.

值得担心的还有,马来西亚可能会有来自中国、香港或台湾的中国人增加华人人口,就象新加坡的例子一样。

Anonymous said...

Walaupun peratusan populasi etnik cina mengecil tetapi bilangannya bertambah dari tahun ke tahun. Sekarang bilangannya sudah menghampiri 8 juta orang.

虽然华人人口以百分比来说减少了但数量每年都增加。现在华人人数接近8百万人。

Anonymous said...

penghijrahan disebabkan tiada sifat nasionalisme.. patriotik terhadap negara. cakap BM pun tak tau.. mesyuarat nak dalam bahasa orang Inggeris je.. org Myanmar , Bangla yg kerja kat Malaysia pun tau ckp BM.

移民是因为没有爱国主义。连马来语都不会说。只是要说英语而已。在马来西亚的缅甸人和孟加拉人都还会说马来语呢。

Anonymous said...

xpelah makin kurau bagusng pun,lagi bagus...xyah aku nak mendengar ketuanan melayu dilaung-laungkan di media masa lagi....malaysian will become better place without chinese

越来越少是个好事。我不想再听到媒体一直叽叽歪歪“马来人特权”的事。马来西亚没有华人将会成为一个更好的地方。

Anonymous said...

sebab itulah... orang2 melayu jangan berpecah, kuatkan persaudaraan, serta perluaskanlah dakwah islamiah kepada orang2 melayu, asli,bumiputera,cina dan india.

ustaz2 kena beri galakan untuk orang2 melayu-islam untuk beranak lebih ramain serta kahwin 4 jika berkebolehan mematuhi syaratnya. dan orang2 melayu yang kaya bantulah keluarga melayu yang mempunyai bilangan anak yang banyak serta tidak berkemampuan untuk hantar anak2 mereka sambung belajar dan sponsor mereka supaya mereka berjaya. Amin!

因为如此……马来人不可以分散,我们应该加强联系,并且向马来人、原住民、华人和印度人传播我们的伊斯兰文化(不确定翻得对不对)。应该要鼓励更多信回教的马来人(马来西亚其他种族有自由信仰宗教的权利,但马来人一定要入回教)生更多孩子,如果能力许可可以娶四个。有钱的马来人应该要帮助那些有很多孩子但是却没办法供孩子读书的马来人家庭,给予他们奖学金是他们可以成功。阿门。

12
回复主贴
聚焦 国际 历史 社会 军事

热门评论

马来西亚的网络论坛里,看中文的你会感觉自己处在乌托邦里,看马来文的你会感觉自己在“真主”的怀抱里,看英文的你会感觉自身处在西方文化圈里。虽然有些夸大的成份,但也只是为了有一个更加直接的客观印象。

无论大马华人人口比例如何减少,马来西亚主要经济来源还是掌握在华人手里(至少从数字的大比例上来看是如此),要不是马来西亚政府的强制性的所谓保护土著政策,吞吃华人企业股份等行为,这个从数据上的百份比差距还会更加巨大。我个人非常的怀疑,要不是因为这个原因,华人在马来西亚还能不能像有自由的宗教信仰,建设寺庙,拥有母语(华语)教育,中文名字,中文媒体,传统节日假期等的基本权利。

虽然无可否认的多数马来西亚本土建设企业都是掌握在马来人手里(便于贪污作弊),但是与逐渐国际化的华人企业相比较,马来人企业还是太过嫩,像个初生孩一直需要依赖父母(政府)一样,根本玩不出花样,只能在固有的有限本土领土里闹腾,出了马来西亚国界就什么都不是。这也是马来西亚的基础设施发展一直缓慢前进(龟速)的主要原因,马来人根本玩不出花样,跟别提有效地建设。

马来西亚自70年代末始就已经奠定了马来人强权土霸的时代,三大种族(马来人,华人,印度人)和谐相处的年代已经停在了时间的洪流里,一去不再,更别提“土著政策”的落实之后,华人与印度人明显被光明正大地边缘化。三大民族与少数民族各自之间其实是本着各有各活,不轻易闹事的原则在表面上“和平”的共存在同一个国土里。马来西亚人热爱和平是真的,但是种族课题在当权的巫统政府口里从不停歇就可见一斑。

在这种氛围下的马来西亚各大论坛里,根本就没有真正关于“本土文化”的深度讨论,大部分都是在各自文化(各族)的天空里,你有你讲,他有他笑,我有我爽。如果你需要对某个课题有一个深度的理解,你需要至少掌握三种语文(英文,马来文,中文),把这三个来自各族平台的讨论进行统一归纳,你才能够得到一个相对客观与理智的答案(我在这里自动忽略了印度文(淡米尔文),因为印度人的声音只有在英文的平台里才显得有其深度)。

在这里值得一提的就是,马来西亚华人的小孩从小就接受三语教育(中文,英文,马来文),而且还有广东话,福建话,客家话,潮州话,福州话等祖籍方言。语文天才虽然不符合事实,但是把各大语文学习得“半桶水”(形容能够掌握但是无法精通)却是一个不容忽视的事实。


和猴子没啥可谈的,不然别人会以为我有病而不是猴子有病~╮(╯▽╰)╭

8条评论
点击加载更多

发表评论

更多精彩内容

热门话题

更多
广告 东风,东风:目标韩国首尔 导弹准备发射

经典聚焦

更多
发帖 向上 向下
广告 关闭